Frans in de bovenbouw

 

Frans kiezen in 4 en 5 havo

Na 3 havo kun je, onafhankelijk van je profiel, kiezen voor het vak Frans. Dat is een verstandige en uitdagende keuze, zeker als je eventueel een overstap wilt maken naar het vwo, waar een tweede moderne vreemde taal verplicht is. Of als je van plan bent in je opleiding ook buiten de landsgrenzen te kijken. Vraag is natuurlijk: wat verandert er in de bovenbouw.

 

                    

 

Frans kiezen in 4, 5 en 6 vwo

Na 3 vwo kun je, onafhankelijk van je profiel, kiezen voor Frans als tweede moderne vreemde taal. Dat is een verstandige en uitdagende keuze, zeker als je van plan bent in je studie en later in je werk een kijkje buiten de landsgrenzen te nemen. De vraag voor jou is natuurlijk of er in de bovenbouw vwo veel verandert wat betreft het onderwijs in het vak Frans.

 

Meer vaardigheden

In de eerste drie jaar heb je de basisgrammatica Frans doorgewerkt, veel woordjes geleerd en daarnaast geoefend met lezen, luisteren, schrijven en spreken. In de bovenbouw gaan we hiermee verder, alleen worden de accenten anders gelegd. We blijven de grammatica oefenen, maar deze wordt niet echt moeilijker. Eigenlijk beheers je de basisgrammatica al. Het gaat er vooral om dat je de kennis van de afgelopen jaren makkelijker gaat toepassen.

 

In de bovenbouw komt het accent veel meer op de vaardigheden te liggen. Het lezen, luisteren, schrijven en spreken komen stapje voor stapje op een steeds hoger niveau. Op het einde van de examenklas ben je bijvoorbeeld in staat om een goed gestructureerde tekst uit Phosphore of Okapi of een van de landelijke kranten te lezen. Je kunt een eenvoudig gesprek of discussie voeren met een native speaker.

 

Niet alleen de methode volgen We zullen volgend jaar zeker niet alleen ons eigen lesmateriaal volgen, maar in de lessen ook andere dingen gaan doen. Zo zul je In de vierde klas regelmatig artikelen uit Okapi en Phosphore moeten lezen, en in de vijfde ga je regelmatig kijken en luisteren met het materiaal dat TV5 heeft ontwikkeld: korte kijk- en luisterfragmenten die regelmatig geactualiseerd worden. Ook ga je zelf aan de slag met het oefenmateriaal van digischool en Franstalige sites.

 

Projecten In de bovenbouw wordt er ook regelmatig aandacht aan projecten rondom een bepaald thema besteed: Parijs, het hofleven onder Lodewijk XIV, de Franse cinéma. Ze kunnen dienen als opstapje voor het profielwerkstuk. Het zijn geïntegreerde opdrachten waar veel vaardigheden aan bod komen. Ze monden uit in een duidelijk product, een presentatie bijvoorbeeld. Al met al zorgen ze voor de nodige afwisseling.

 

De Franse cultuur en het hedendaagse Frankrijk We besteden in de bovenbouw vwo veel tijd aan het leren van de taal, maar die taal staat niet op zich. De bedoeling is dat je ook steeds meer kennismaakt met Frankrijk en de Fransen, hun manier van leven, hun cultuur. Zo houd je in de vijfde klas een presentatie over Parijs met behulp van een powerpoint. In de zesde klas discussieer je met je docent over een actueel Frans maatschappelijk onderwerp nadat je een aantal krantenartikelen hierover hebt gelezen. In 5 vwo organiseren de docenten van het profiel CM in het kader van de profielexcursies een reis naar Parijs.

 

Natuurlijk besteden we ook de nodige aandacht aan de Franse literatuur en cultuurgeschiedenis. Je leest een aantal Franse boeken, deels klassikaal, deels zelfstandig. We proberen de literatuur te benaderen als iets dat niet alleen met kennis en ons verstand, maar ook met ons gevoel te maken heeft.

Je gaat je daarnaast bijvoorbeeld verdiepen in de hofcultuur van Versailles: we bekijken klassieke en moderne bewerkingen van een toneelstuk van Molière, gaan kijken naar de film Molière, en lezen samen een aantal fabels van La Fontaine. In de zesde komt de moderne Franse literatuur aan bod.

 

 

Wordt Frans moeilijk?

We kunnen je geruststellen: Frans wordt niet echt moeilijker in de bovenbouw. De ervaring leert dat alle leerlingen die 3 vwo met voldoende cijfers voor Frans doorkomen, ook in de bovenbouw vwo geen problemen hebben. Je hoeft echt niet tot de beste leerlingen te horen om dit vak met succes af te kunnen sluiten. In de praktijk blijkt ook dat er geen relatie bestaat tussen het profiel dat een leerling heeft gekozen en zijn motivatie en talenten voor het leren van Frans. Met een goede werkhouding moet het voor elke vwo-leerling mogelijk zijn een goed cijfer voor Frans te halen.

 

Tenslotte Natuurlijk, Frans is iets moeilijker is dan Engels of Duits. Je zult merken dat je straks makkelijker Engels leest en spreekt dan Frans. Dat is ook logisch: Engels en Duits zijn net als Nederlands Germaanse talen, Frans is een Romaanse taal. Gelukkig wordt daar rekening mee gehouden: het eindniveau Frans ligt voor bijna alle vaardigheden iets lager. Een overzicht hiervan kun je vinden op www.erk.slo.nl. Van de andere kant: er zijn ook leerlingen die Frans juist makkelijker en logischer vinden.

 

Je zult aan het eind van de rit nog geen Frans praten zoals de Fransen. Wel zul je je in allerlei praktijksituaties in Frankrijk goed kunnen redden. Je kunt in het Frans je mening geven over allerlei maatschappelijke en culturele onderwerpen. Je zult de Fransen ook goed kunnen verstaan en begrijpen: een stevige basis voor je latere studie of werk. Tot slot nog een overweging: lang niet iedereen kiest Frans. Doe jij dat wel, dan kun je je van de rest onderscheiden, je hebt later iets extra’s te bieden.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.