Levensbeschouwing : een belevenis!

 

Dit vak gaat over het leven.


Over jouw leven, het leven van anderen, over zingeving.


We gaan dit leven “beschouwen”. Dat betekent dat we er op verschillende manieren naar kunnen kijken.


De bedoeling is dat je steeds meer  leert over wie je echt bent, wat je kunt worden en wat je kunt betekenen voor  anderen en de wereld maar ook wat  anderen kunnen betekenen voor jou.


Er zijn zes grote inhouden van dit vak: ik, de ander, tijd, de natuur, de maatschappij en (wereld)religies. De levensvraag: “Wie ben ik?” loopt als rode draad door alle lessen.


Omdat levensbeschouwing een vak is waar het om zingeving gaat, zijn de vragen vaak “groter” dan de antwoorden. Dat maakt dit vak moeilijk maar ook heel interessant.


We beschouwen de klas als een werkplaats waarin we respectvol met elkaar omgaan en veel van elkaar kunnen leren. We hebben het niet alleen over waarden en normen maar DOEN ze ook.  Er is ruimte om je eigen levensvragen te stellen en er met anderen over te praten.


De lessen zijn interactief: je brengt jezelf in op een voor jou goede manier, je bereidt je goed voor, je leeft je in, je denkt na en je denkt mee, je bent betrokken. We gebruiken vaak drama als werkvorm. Je wordt uitgedaagd om situaties uit te spelen zodat je meer zicht krijgt op je eigen gedrag en dat van anderen. Ook gaan we kunstzinnig aan het werk.


Kortom: we praten veel met elkaar en maken veel mee.

 

 
Levensbeschouwing in de bovenbouw:


Levensbeschouwing is een examenvak.


We blijven ons verdiepen  in de vraag “Wie ben ik?” en gebruiken kennis uit de biologie, psychologie, filosofie, kunststromingen en religies om  een eigen mensbeeld te vormen.  Dit mensbeeld zal van betekenis zijn als we morele keuzes moeten gaan maken. De klas dient hiervoor als morele werkplaats, een waardengemeenschap.


We leren standpunten innemen en formuleren die gebaseerd zijn op kennis en ervaring en die leiden tot handelen. We oefenen veel en brengen onszelf in. In vrijheid welteverstaan. Dit kun je doen zonder je eigenheid te verliezen maar deze juist te vinden. Bij levensbeschouwing gaat het om authentiek leren en authentiek zijn. En het vermogen je te verwonderen. We houden ons bezig met grote thema’s: o.a. liefde, dood, idealen.


Kortom een vak voor en door leerlingen.


Want waarom zou je van je leven geen kunstwerk maken?

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.