Veel gestelde vragen e-booksplatform

 

Veel gestelde vragen bij het e-booksplatform van de bibliotheek

 

 

 

Inlogproblemen tijdens het aanmaken van een webaccount

Je bent een webaccount aan het aanmaken, maar lukt het je niet om in te loggen? Controleer dan of je kunt inloggen bij de mediatheek. Ga naar de website van school en klik op “Catalogus mediatheek”. Klik vervolgens op “Mijn gegevens” en probeer het daar.

  1. Lukt dit niet, dan klopt je wachtwoord niet en moet je een nieuw wachtwoord aanvragen bij de mediatheekmedewerkers.
  2. Lukt dit wel, neem dan ook contact op met de mediatheekmedewerkers. We zullen dan proberen het probleem op te lossen voor je.

 

 

Hoe lang mag ik een e-book lenen?

Elk besteld e-book is voor een periode van 21 dagen te gebruiken op je apparaten.
Je kunt je uiterste leesdatum terugvinden op je boekenplank. De datum staat vermeld onder de beknopte samenvatting van je e-book.

 

 

Kan ik een e-book verlengen?

Het is op dit moment niet mogelijk om een reeds aan je Boekenplank toegevoegd e-book te verlengen.
Na de uitleentermijn van 21 dagen kun je het e-book opnieuw kosteloos bestellen en lezen.

 

 

Hoeveel e-books kan ik maximaal lenen?

Je mag op dit moment maximaal 10 e-booktitels tegelijk op je boekenplank hebben staan. Ieder e-booktitel telt voor 1 e-book. Het is mogelijk dat je ervoor gekozen hebt 1 of meerdere e-bookstitels te kunnen lezen in verschillende formaten (e-reader, laptop/pc, tablet of smartphone). In dat geval kan het kloppen dat je meer dan 10 e-books op je boekenplank ziet staan.

 

De reden dat er slechts 10 e-bookstitels op je boekenplank mogen staan is dat wij afspraken hebben gemaakt met uitgevers: we betalen hen voor elk boek dat op de boekenplank wordt gezet. Ervaringen uit het verleden (bijvoorbeeld met de VakantieBieb) hebben geleerd dat er vaak veel boeken op de boekenplank worden gezet die vervolgens niet gelezen worden. Om dit binnen de perken te houden is ervoor gekozen om de boekenplank niet oneindig te laten zijn. 

 

Er wordt gewerkt aan een previewmogelijkheid zodat je boeken ook kunt inzien voordat je ze daadwerkelijk op je

boekenplank zet.

 

 

Kan ik e-books lezen in het buitenland?

Ja, het is mogelijk om e-books te lenen en lezen vanuit het buitenland. Hou wel rekening met het volgende:

- wanneer je gebruik wil maken van de app, is het raadzaam om de app alvast te downloaden voordat je naar het buitenland gaat.

 

- zit je reeds in het buitenland? Dan kan je de app downloaden vanaf de Nederlandse Apple store of de Nederlandse Google Play store. Dit is echter alleen mogelijk wanneer je een ID hebt van de Nederlandse Apple store of de Nederlandse Google Play store.

 

- indien er geen gebruik gemaakt wordt van een WIFi mogelijkheid, dan kunnen de kosten voor dataverkeer (afhankelijk van je mobiele abonnement) in het buitenland vaak snel oplopen. Het is raadzaam advies in te winnen bij de provider van je mobiele telefoon.

 

 

Boek opent niet in de app

Het komt soms voor dat een boek niet opent in de app. Komt dit bij jou ook voor, doe dan het volgende:

  1. Log uit 
  2. Verwijder de app
  3. Installeer de app opnieuw
  4. Log weer in

Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

 

 

Kan ik meerdere e-books tegelijk open hebben staan?

Het is mogelijk om meerdere e-books tegelijk geopend te hebben. In je browser kan dit door gebruik te maken van meerdere tabbladen. Je kunt ook op verschillende apparaten (telefoon, tablet en/of laptop/PC) verschillende e-books open hebben staan.

 

 

Ik ben de pincode of wachtwoord van mijn bibliotheekpas kwijt

De pincode is dezelfde code als die waarmee je inlogt om bijvoorbeeld je boeken te verlengen bij de bibliotheek. Als je dit nooit gebruikt en geen idee hebt wat je pincode is, kun je deze veel voorkomende optie proberen:

 

Je pincode is opgebouwd uit je geboortedag en de laatste twee cijfers van je geboortejaar. Bijvoorbeeld: 0772 voor de datum 7 augustus 1972. 

 

Het wachtwoord is dezelfde code als die waarmee je inlogt om bijvoorbeeld je boeken te verlengen. Het wachtwoord heb je zelf aangemaakt in het bibliotheeksysteem.  

 

Als je je pincode kwijt bent of niet meer weet, dan kun je contact opnemen met de mediatheekmedewerkers om je pincode opnieuw aan te vragen.

 

 

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.